دانش حقوقی خرد انسانی

menu

وکیل قراردادهای پیمانکاری

وکیل قرارداد پیمانکاری و تعریف حقوق پیمان

وکیل قرارداد پیمانکاری بیان می دارد، حرفه پیمانکاری در ایران به عنوان پدیده ای مدرن و امروزین با ظهور انقلاب مشروطه آغاز شد. “قرارداد” منعقده بین افراد خصوصی “قانون” نامیده میشود که مورد توافق و رضایت و خواست آن دو است. “قانون” نیز یک قرارداد جمعی است که همگان بر چند و چون آن توافق داشته و متفق القول می باشند. “پیمان” چیزی میان این دو است. از طرفی قرارداد است و از سوی دیگر، قانون می باشد. کلیه فعالیت های افراد خصوصا در حوزه اقتصادی در قالب “قرارداد” انجام می گردند. “قرارداد” یکی از مهمترین وسایل اثبات حق هر یک از طرفین در محکمه می باشد.

قرارداد پیمانکاری از یک طرف یک توافق است، چرا که طرفین قرارداد پیمانکاری در مورد بعضی از بند های این قرارداد باید به توافق برسند. از سوی دیگر به جهت اینکه بخشی از قرارداد پیمانکاری از سوی سازمان برنامه و بودجه از پیش تعیین شده است جنبه امری پیدا می کند و طرفین نمی توانند با توافق خللی به این بخش ها وارد آورند.

طرفین قرارداد پیمانکاری چه کسانی هستند؟

وکیل قرارداد پیمانکاری بیان می دارد، قرارداد پیمانکاری به عنوان یک عقد یا قرارداد لاجرم دارای دو طرف است، همانطور که سایر عقود نیز دارای همین شرایط می باشند.

در قرارداد پیمانکاری یک طرف را کارفرما می نامند که مالک پروژه مورد توافق می باشد، که عموما در قرارداد های پیمانکاری دولت می باشد، مانند:

  • قرارداد های منعقده میان شهرداری و شرکت های خصوصی یا اشخاص
  • قرارداد های پیمانکاری برق
  • قرارداد پیمانکاری انواع فعالیت های ساختمانی و ….

طرف دیگر قرارداد پیمانکاری پیمانکار است که می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد که انجام پروژه مورد نظر بر عهده پیمانکار می باشد.

 

وکیل قرارداد پیمانکاری

 

وکیل پیمانکاری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

وکیل قرارداد پیمانکاری بیان می دارد، قرارداد پیمانکاری یکی از قرارداد هایی است که به علت گذشتن مدت زیاد از زمان انعقاد قرارداد تا پایان پروژه اختلافات زیادی مابین کارفرما و پیمانکار اتفاق می افتد از جمله خسارت های تاخیر در پرداخت های مالی از سوی کارفرما یا خسارت تاخیر در تحویل پروژه از سوی پیمانکار و یا حوادثی که در طول کار اتفاق می افتد برای کارگران مشغول در پروژه و … به همین جهت وکیل قرارداد پیمانکاری باید تجربه و تخصص کافی در این حوزه را داشته باشد تا بتواند از حقوق موکل خویش به بهترین شکل ممکن دفاع نماید. موسسه حقوقی و داوری امید آفرینان البرز با سابقه درخشان در زمینه قرارداد های پیمانکاری و با بهره گیری از وکلای متخصص و با تجربه در این زمینه این نوید را به شما عزیزان می دهد که بهترین و با کیفیت ترین خدمات را از ما دریافت کنید.

حقوق پیمان (قرارداد پیمانکاری) چه ویژگی هایی دارد؟

وکیل متخصص قرارداد پیمانکاری در پرسش به پرسش فوق بیان می دارد، قرارداد های پیمانکاری دارای ویژگی هایی است که موجب خاص شدن این قرارداد ها نسبت به سایر قرارداد ها می شود که به شرح ذیل بیان می گردد:

“موافقتنامه”

موافقتنامه یکی از مهمترین و رکن رکین تشکیل قرارداد پیمان می باشد. موافقتنامه در اینجا به مفهوم “عقد” می باشد. موافقتنامه هسته اصلی و محور عمده و جوهره “پیمان” می باشد. در صورت وجود دوگانگی بین اسناد و مدارک پیمان، موافقتنامه بر دیگر اسناد و مدارک، اولویت دارد و حجیت آن دارای اعتبار و ارزش است. موافقتنامه پایه اساسی پیمان است چرا که هم نشان دهنده تراضی و توافق طرفین است و هم مطالب اساسی پیمان در آن ذکر می گردد.

 

“غیرقابل تفکیک”

پیمان دارای عناصری است که آن را به مجموعه ای غیرقابل تفکیک تبدیل میگرداند. “پیمان” در زمره اعمال حقوقی قرار میگیرد. دو اراده که یکی متعلق به کارفرماست و دیگری متعلق به پیمانکار است موجودی را خلق می نمایند که “پیمان” نامیده می شود. “پیمان” با توجه به ماده ۴٨ شرایط عمومی نسبت به کارفرما، جایز ولی نسبت به پیمانکار لازم است. “پیمان” یک عقد الحاقی است چرا که پیمانکار به طرحی که از پیش تعیین شده ملحق میگردد. “پیمان” یک عقد معوض است زیرا طرفین در قبال آنچه که از طرف مقابل دریافت می نمایند، اقدام به انجام عمل می نمایند.
 

موضوع پیمان چیست؟

وکیل پیمانکاری در تشریح عنوان فوق بیان می دارد، موضوع قرارداد های پیمانکاری عموما پروژه های عظیمی می باشند که انجام آن نیاز به تخصص دارد و نهادی که خواستار انجام پروژه مورد نظر می باشد ناچار به سراغ پیمانکاران متخصص در این زمینه خواهد رفت. موضوع قرارداد های پیمانکاری باید به دقت در قرارداد درج گردد چرا که به جهت مدت زمان طولانی که عموما در قرارداد های پیمانکاری صرف می شود نیاز است که در زمان اختلاف، وکیل قرارداد پیمانکاری با قراردادی مواجه باشد که به دقت تنظیم شده باشد تا روند احقاق حقوق طرفین دعوا کوتاه تر باشد. در ادامه به صورت کلی به بیان موضوع قرارداد های پیمانکاری خواهیم پرداخت.

١- طرح عمرانی انتفاعی: منظور طرحی است که در مدت معقولی پس از شروع به بهره برداری علاوه بر تامین هزینه های جاری و استهلاک سرمایه، سود متناسبی به تبعیت از سیاست دولت را نیز عاید نماید.
٢- طرح عمرانی غیر انتفاعی: منظور طرحی است که برای انجام برنامه های رفاه اجتماعی و عملیات زیربنایی و یا احداث ساختمان و تاسیسات جهت تسهیل کلیه وظایف دولت اجرا می گردد و هدف اصلی آن حصول سود نمی باشد.
٣- طرح مطالعاتی: منظور طرحی است که بر اساس قرارداد بین سازمان و یا سایر دستگاه های اجرایی با موسسات علمی و یا مطالعاتی متخصص برای بررسی خاص اجرا می گردد.